Fun met motorhelmen

Vind je je helm eigenlijk ook maar een saaie bedoening, of erger nog, rij je rond met een platgewaaide hanekam op je kanis? Dan vind je hier zeker inspiratie om je helm te pimpen in de stijl van een van je favoriete action hero's. Iron Man of Transformers, of toch maar liever cookie monster, op dit YouTube kanaal over custom helmen vind je ze allemaal.

Hieronder alvast een voorsmaakje.

Deel twee van de Andalusië motortrip

Deel twee van de motortrip door Andalusië staat online!

Geniet van een zorgenloze motor rit van Cordoba naar Antequera. Van de historisch stad Cordoba door het Andalusische platteland naar Antequera rij je door een gebied dat weinig door toeristen bezocht wordt. Rivieren, beken en meren zijn de leiddraad van deze route die je naar verassende plekken brengt weg van de platgetreden paden in Andalusië.

IMG_0692

Van Cordoba naar Antequera in het spoor van het water

Van de historisch stad Cordoba door het Andalusische platteland naar Antequera rij je door een gebied dat weinig door toeristen bezocht wordt. Rivieren, beken en meren zijn de leiddraad van deze route die je naar verassende plekken brengt weg van de platgetreden paden in Andalusië. Andalusië Deel 2: Van Cordoba naar Antequera in het spoor van het water.

Met een bezoek aan Sevilla en Cordaba (zie Deel 1 van de Andalusië motor trip) heb je wellicht genoeg cultuur en geschiedenis op gedaan om nog eindeloos veel kilometers over te mijmeren. Dat kan op deze route richting Zuid, maar hou er wel even de gedachten bij, want overstekende schapen zijn niet uitgesloten.

Route:

We vertrekken uit Cordoba richting Zuid. Eens uit de stad zoeken we de N432 op die door ons uit de valei van de Guadalquivir leidt naar een paar hedendaagse Andalusische provinciesteden. Espejo, Montilla, Aguilar de la Frontera en Lucena zijn verbonden met een smetteloos asfaltlint, al dan niet in aanbouw. Rij zeker eens door deze stadjes en geniet van de typische Zuiderse ambiance, tijd voor een koffietje is er altijd wel.

Maria Santisima de Araceli

Net voorbij Lucena gaan we devoot op zoek naar "El Santuario Araceli", een leuk klim met de motorfiets die respect afdwingt voor zij die bij de jaarlijkse festiviteiten de maagd van Araceli naar beneden brengen. De top van de berg waar de kapel gevestigd is vormt een perfecte plek voor een picnic met uitzicht (er zijn zelfs picnic tafels voorzien. De bar die tegen de kapel aangebouwd is voorziet je van een lekker glas wijn en het nodige water om te rehydrateren.

Verder richting Zuid komen we opnieuw in de bergen terecht. Het stuwmeer op de Rio Genil zorgt ook hier voor prachtige vergezichten, zeker ronde het stadje Iznajar dat door het meer op een schiereiland gezet is. Een mooi uitzicht kan je ook al rijdend bewonderen, dus geven we vanaf hier de motor de sporen richting Antequera waar onze volgende overnachtingsplaats op ons wacht.

Bezoeken:

Maria Santisima de Araceli (www.virgendearaceli.com) Uniek gelegen op een heuvel ten Zuiden van Lucena vind je deze kapel ter ere van de heilige Maria van Araceli, patroonheilige van Lucena en het Andalusiche platteland. Het uitzicht op dat platteland is vanaf de heuvel adembenemend. Filmliefhebbers komen er ook aan hun trekken, de kapel speelde mee in een film van Almodovar.

Slapen:

Antequera - Hotel Finca Eslava Net buiten Antequera in een authentieke "Finca" kan je zeer comfortabel overnachten en bijzonder lekker eten in het restaurant. Traditioneel Andalusisch met schitterende wijnen erbij. Bij het hotel hoort ook een groot zwembad met Spa. Het openbaar zwembad is druk bezocht, maar van de sauna, Turks stoombad en whirlpool konden wij zo goed als alleen genieten (laagseizoen). Prijs: OOO Parking: De Finca doet ook dienst als zaal voor feesten, heel veel parking dus en je kan de motor wegzetten buiten het zicht van de openbare weg.

Deel één van de Andalusië reeks staat online

Stuwmeer in het Zuiden van Andalusië
Mototravel.be trok naar Andalusië om er voor U een aantal mooie routes en toeristische trekpleisters in het Zuiden van Spanje te verkennen. Deel één is klaar, binnenkort meer.

Ondertussen kunnen we alvast deze tip meegeven:
Carlo van den Nieuwenhuijzen
verhuurt naast zijn B&B Casa Don Carlos de ideale toermotor voor de Andalusische bergen: een BMW R1200 GS Adventure.

De B&B is centraal gelegen in de buurt van Malaga. Meer informatie op:
www.gsheaven.com of www.casadoncarlos.com

Van Sevilla naar Cordoba door de bergen

De grootste en meest bruisende stad van Andalusië is ongetwijfled Sevilla, de perfecte plek dus om een reis door Zuid-Spanje te beginnen. In deze serie doen we een aantal grote cultuursteden aan en zoeken we tussenin de mooiste motorroutes op. Andalusië Deel 1: Van Sevilla naar Cordoba door de bergen

Je kan met verschillende luchtvaartmaatschappijen naar het Zuiden van Spanje vliegen. Naar Malaga - wat niet zo veraf ligt van Sevilla - zijn er talloze toeristen vluchten, vanuit Brussel kan je naar Sevilla maar dan met een tussenstop in Madrid, wie rechstreeks wil vliegen - best wel een goed idee op deze relatief korte afstand - kan terecht bij Ryanair vanuit Charleroi of waarom niet eens vanuit Parijs (luchthaven Charles de Gaule) van waaruit de Spaanse maatschappij Vueling goedkope vluchten biedt met een excellente service. Wij kozen voor onze verkenning voor dat laatste met als voordeel dat je op een menselijk uur vertrekt uit Parijs (11u) en comfortabel terugkeert (17u45 vertrek en om 20 terug in Parijs). Vueling heeft als bijkomend voordeel dat ze steeds goedkoop zijn (ook als je laat boekt), en dat je zelf je comfort bijkoopt (bagage, meer beenruimte, etc.).

Route:

Kathedraal-Sevilla

Maar de motortrip dan. De snelste weg van Sevilla naar Cordoba is natuurlijk via de snelweg, maar wij kozen voor een omweg langs de bergen. Daartoe verlaten we Sevilla langs het noorden en volgen de valei van de Guadalquivir tot in "La Estacion" om daar links af te slaan richting Noord. Even voorbij Cantillana aan de overkant van de rivier begint de pret. Een biljartlaken dat netjes uitgerold is tussen de heuvels. Echte bergen zijn dit niet, eigenlijk rijden we op de wand die de grens vormt tussen het Spaans hoogplateau en de valei van de Guadalquivir. Maar daar hoeven alleen geografen zich zorgen om te maken, het gaat op en neer en er zijn ontelbare bochten. Met weinig verkeer een soort straten-circuit dus, maar toch even opletten voor traag omhoog kruipende landbouwvoertuigen. Wie de tijd neemt om ook van het landschap te genieten zal twee dingen zien. Enerzijds lopen er door deze eindeloze speeltuin een ontelbaar aantal off-road wegen die voor de fans van het genre een onweerstaanbare drang moeten losmaken, maar die zijn spijtig genoeg meestal afgesloten om de wereldberoemde zwarte varkens van de weg te houden. Deze beesten die zich voederen met de eikels van de kurk- en ander eiken liggen in de volgende tapas bar op jou te wachten onder de vorm van de beroemde Jamon Ibérico.

motogarage-andalusie

De ideale tussenstop vinden we in het dorpje Cazalla de la Sierra, dat trouwens ver op voorhand staat aangegeven als toeristische trekpleister. Rij even door tot het einde van het dorp en daar kan je netjes parkeren op een groot plein. Van daaruit keer je op je stappen terug door een heuse winkel-wandelstraat en aan de andere kant van het dorp is het plein bij de kerk een bezoekje waard. Sla in dit dorp meteen een picnic en voldoende water in want we duiken straks de wildernis in. In de straat parallel met de winkelstraat is er trouwens een motorgarage, maar of die veel ervaring heeft met toermotoren valt te betwijferelen (zie foto).

natuur-andalasie

Vanuit Cazalla is het nog 16 kilometer genieten tot even voorbij Alanis. Buiten dat dorp vind je een mooi uitkijkpunt, de perfecte plek om je mentaal voor te bereiden op 40 kilometer "caretera muy peligroso". Zij die met de supersport naar hier zijn meegekomen kunnen nu best terugkeren want wat volgt is niet geschikt voor gevoelige carters. Er heeft weliswaar asfalt gelegen op dit stuk bergweg maar de vergelijking met een piste houdt meer steek. Ideaal om eens echt gebruikt te maken van de mogelijkheden van je reisenduro, als je het toch aandurft met een toerbuffel let dan toch extra op. De weg is natuurlijk niet zo gevaarlijk als de Spanjaarden het aangeven, maar de aanbevolen snelheid van 40 km/uur is wat ons betreft terecht. Even hard werken dus, maar de beloning is navenant. Als wij een gemiddelde haalden beneden de aangegeven limiet dan was het eerder om met open mond te genieten van dit stukje natuur. Een aanrader met de juiste motor dus.

Eens op de hoogvlakte valt er niet veel meer te beleven dan nog meer mooie uitzichten, schilderachtige nederzettingen en perfecte wegen. Van hieruit gaat het richting Cordoba via alweer een heerlijk bochtige nationale weg. Wie onderweg nog even wil stoppen om de benen te strekken willen we wel nog waarschuwen dat de zijwegen hier als snel overgaan in hetzelfde soort opgebroken asfaltweg als daarnet. We kunnen bevestigen dat je hart wat sneller gaat slaan als je tegen 90km/u de vlakke asfaltweg zit veranderen in een stuk gruyère.

Kathedraal-Cordoba

De oude binnenstad van Cordoba is voor een groot deel autovrij, tenzij je daar logeert in een hotel. Veel van de  betere hotels rondom de wereldberoemde Kathedraal/Moskee hebben een eigen parkeergarage met de gebruikelijke Spaanse stijle afdaling naar de kelder.

Bezoeken:

Sevilla - Kathedraal Een moskee die vervolgens een indrukwekkende Kathedraal werd, daar draaien ze in Andalusië hun hand niet voor om. De Kathedraal van Sevilla is één van de gebouwen die je niet mag missen met als hoogtepunten het altaarstuk (van Vlaams oorsprong) en de klokkentoren die je in theorie met de motor zou kunnen beklimmen. De omgeving van de Kathedraal is trouwens meteen een sfeervol stukje van de stad met talloze terrasjes (in de straat die bij de vlak bij de toren uitkomt).

Sevilla - Real Alcazar Dit prachtig paleis in het midden van de stad waar de verschillende heersers over Sevilla hun intrek namen en hun stempel drukten op het gebouw. Je wandelt er van de ééne verbazend omgeving in de andere, en de tuis lijkt zo weggelopen uit een sprookje va 1001 nacht.

Sevilla - Plaza de Espana Een beetje eigenaardige gebouw dat dateert van 1929  vormt een gigantische halve cirkel waar de inwoners van Sevilla een namiddagje komen ontspannen. Bootje varen of gewoon rondhangen, de sfeer is het belangrijkste.

Cordoba - Kathedraal/Moskee De Kathedraal van Cordoba - La Mesquita - is zo mogelijk nog indrukwekkender dan die van Sevilla. Niet zozeer van de buitenkant gezien, maar eens je binnenkomt in het gebouw ben je goed voor een uurtje ronddwalen en genieten. Het sterkste is nog wel dat waarlijk op zoek moet naar de Kathedraal in deze Moskee. Maar geen nood, wandel gewoon naar het midden van de gigantische ruimte en je zal je ogen niet geloven.

Slapen:

Sevilla - La Casa del Maestro Een heel charmant hotel in het oude huis van een Flamenco meester, heel veel comfort en sfeer. Prijs: OO Parking: Eén straat verder is een publieke overdekte parking, maar één of twee motoren kan je in dit autovrije steegje wel kwijt. Wel even een stevig slot aanleggen. Er is geen restaurant in het Hotel, maar die zijn er voldoende op wandelafstand.

Cordoba - Hotel Conquistador Comfortabel hotel met zicht op de zijkant van La Mesquita Prijs: OO Parking: Eigen parking onder het hotel, met de gebruikelijke stijle afdaling. Dus wel een beetje rijvaardigheid nodig.

Eten:

Sevilla - Tapas La Bodeguita de Romero (vlakbij de stieren arena) Een echte klassieke Tapas bar waar Spanjaarden hun namiddag doorbrengen aan de toog of op terras. Drink er een cervecita bij (klein biertje) dan hoef je alvast niet aan Tom Waes te denken bij het vragen naar "dos cervecas".

Sevilla - Moderne luxe met Michelin ster Met stip de hipste tent van Sevilla is Hotel EME met bijhorende bar en restaurant. Als je iets te vieren hebt of je houdt wel van een stukje culinair avontuur met een stevige prijs is dit zeker een aanrader. Vlak naast de Kathedraal stap je van een wereld van kleine straatjes en artisanale prullen in een regelrechte club die in het centrum van Londen niet zou misstaan.

Sevilla - Authentiek tapas Een tiental minuten stappen van het centrum kom je door steegjes een straatjes in een meer volkse wijk van Sevilla waar de uit 1670 daterende tapas bar "El Riconcillo" zijn deuren voor je open zet. Niet te missen voor wie van authenticiteit houdt. De vloer van de gelagzaal waarschijnlijk nog niet vervangen sinds de tijd dat dit een deel van een klooster was. Het is er steevast druk maar met wat geluk kan je achteraan gaan zitten om er kennis te maken met authentieke Spaanse keuken. Lekker en zonder poespas maar ook een beetje ruw en zonder franje.

Cordoba - Een goede keuze in het Joods kwartier Casa Pepe De La Juderia ziet er klein uit maar in deze aaneenschakeling van kamers kunnen wel 300 gasten zitten. Dit huis is dan ook goed georganiseerd zonder dat er afgedongen wordt op de kwaliteit van het eten of de authenticiteit van de sfeert.

Cordoba - authentiek Midden in de moderne stad op enkele passen van de grote winkelstraten vind je Casa El Pisto. Glip binnen naar de (overdekte) patio en geniet er van de georganiseerde chaos bij een stukje Rabo de Toro (stieren staart).

Cordoba - morderne tapas Garum 2.1 Voor wie het zo'n beetje gehad heeft met authentieke Spaanse bars is deze hippe winebar die een fijn interpretatie geeft aan klassieke tapa gerechten een ideaal plekje.

Voor U Versleten, scooters van 1950 tot 2010

Classics Scooterclub Flying Dutchman uit Oudenaarde brengt de mooiste scooters samen voor een overzichtstentoonstelling van 60 jaar scootergeschiedenis.

Reeds meer dan dertig jaar rijden de leden van de Oudenaardse scooterclub door de Vlaamse Ardennen op hun scooters. Een voertuig dat ondertussen geëvolueerd is van een goedkoop transportmiddel tot een trendy vrijetijdsbesteding of voer voor liefhebbers van oude techniek. Anders dan veel vergelijkbare clubs kiest de Flying Dutchman niet voor één merk, maar gaat de club prat op de diversiteit van merken die meerijden. Vandaar het idee om deze bonte verzameling aan Vespa's, Lambretta's, Heinkels, NSU's Durkopp's, Zundapp's en zelfs een Bitri en een BSA samen te brengen voor het grote publiek.
Daarom nodigt de club alle liefhebbers van klassieke voertuigen en iedereen die wat nostalgie in het bloed heeft uit om een unieke verzameling scooters te komen bekijken op 5 en 6 februari 2010 in de oude brandweerkazerne in Oudenaarde. De leden van de club zorgen voor een woordje uitleg, een drankje en veel gezelligheid.
Data:
Zaterdag 5 februari 2011 van 14 tot 18u
Zondag 6 februari 2011 van 10 tot 18u

Locatie: Oude Brandweerkazerne, Woeker 7 in Oudenaarde.
Website: 
http://www.flyingdutchman.info
Facebook: 
http://www.facebook.com/pages/Flying-Dutchman/101416143258234

Het januari-nummer van Retro-Biker ligt bij de drukker

retro biker januari

In het komend nummer lees je over:

  • Mijn motor en ik: de Gilera Saturno van Miguël Parrent
  • Husqvarna’s succes: een fraai boek over het Zweedse crossmerk
  • Uit ‘t fotoalbum van Retro-Bikerlezers
  • De comeback van Belstaff
  • Oldtimerclub Early Riders
  • De geschiedenis van de Branbantse Motorcross (Leuven) in een boek
  • Bij de terugkeer van Horex: twee liefhebbers van Horex-motoren van toen

Retrozümo: Overpeinzingen van een Vespa rijder met GPS ...

Vespa PX 125 - zonder GPS

Mijn PX 125 van Vespa di Piaggio, bouwjaar 2007, kan je bezwaarlijk als een vooruitstrevende tweewieler omschrijven. Neen, ze is vandaag onder de scooters wat de 2CV van Citroën is onder de auto’s: niet de allermooiste maar zeker een blijver waar de menigeen nog het hoofd voor omdraait en die zijn degelijkheid in de loop der jaren heeft bewezen.

Deze van origine Italiaanse ‘newtimer’ leent zich uitstekend om in een beperkte actieradius te baladeren langs kronkelwegen en vergezichten. De pure nostalgie gebiedt dat je dit doet op loutere oriëntatie en desnoods maar ziet waar jouw scooter je brengt.

Tijdens mijn eerste ritjes was dit ongetwijfeld zo maar de realiteit nam het al snel over van de romantiek. Ik beleefde geen plezier toen ik vaststelde dat ik rondjes had gereden en eigenlijk niets had gezien, ook niet in het zoveelste doodlopende wegeltje. Bij elke splitsing stoppen om het knooppuntlijstje of de wegenkaart te consulteren die je net in je vest had weggeborgen, wordt trouwens ook snel een te vermijden sleur.

Waar een gps-toestel op de moderne motorfiets al is ingeburgerd, is dit nog geenszins het geval in het wereldje van de retro-biker, laat staan van de classic scooterist. Velen vinden, en wellicht niet onterecht, het meestal hoekige design van een multimediatoestel vloeken met de vaak ronde evenwichtige vormen van hun geliefkoosde oldtimer scooter. Zelf ben ik ook geen voorstander om zo’n ding of de ‘cradle’ ervan permanent zichtbaar op het stuur van mijn wesp te zien staan.

Een navigatiebakje past niet in de hersenkronkels van een retro-biker ook al schuift diezelfde criticaster tijdens een ride-out met graagte mee in de rij achter de ritmeester die schijnbaar uit het hoofd de route van de dag afhaspelt.

De luxe van de madam die je influistert waarheen je moet rijden, verhoogt ontegensprekelijk het rijplezier ! Let wel, eens je de stap hebt gezet om jou te laten leiden door de satellieten in plaats van de sterren en de zon, moet je het beslist goed doen en op geen euro kijken …

Ik heb gekozen voor een Zümo 550 Europe BT in combinatie met een Scala Rider headset (teamset of de Q2). Met dit geheel kan ik in heel Europa vooral de wegbeschrijving beluisteren, eerder dan ze telkens te moeten bekijken op het nog altijd kleine schermpje. Intussen kan ik mijn mobiele telefoon beantwoorden, wat feel good music in MP3 beluisteren of met mijn passagier dan wel scootercollega keuvelen. Het spatwaterdichte navigatietoestel, specifiek ontworpen voor op de motorfiets, is dermate geavanceerd dat je bijvoorbeeld via deze site een route of rondrit die je zelf uitstippelde rechtstreeks op jouw toestel kunt downloaden, mits installatie van de Garmin plug-in. Het vergt toch wat geduld voor je alles feilloos onder de knie hebt, maar eens alles ‘gepaird’ geraakt, vertrek je niet meer zonder op tour.

Om de Zümo bij deze gelegenheid zonder veel rompslomp op mijn scooter telkens gemonteerd te krijgen, liet ik een handig staafje ‘op maat’ smeden dat discreet onder het stuur, in de dezelfde gaten bestemd voor het windscherm, wordt vast gevezen. Daarop bevestigde ik een standaardkogel van RAM-Mount op dewelke de cradle en het gps-toestel zelf wordt geplaatst. De voeding voor het ganse systeem tap ik af van de claxonschakelaar middels een kabel met op het eind een fiche die via het stuurhoofd klaar zit om aangesloten te worden. Aldus kan ik onbeperkt het toestel gebruiken terwijl de batterij slechts ca. vier uur garandeert. Het staafje en de kogel blijven onopvallend staan wanneer ik de gps niet gebruik.

Intussen heeft het systeem zijn deugdelijkheid bewezen. Ik ben de laatste om te ontkennen dat het niet allemaal zonder kan, maar niemand kan er om heen dat je met navigatie, ook op de classic scooter, meer ruimte krijgt voor datgene waarover het gaat : genieten van de omgeving en het gebrom onder je zitvlak …

BMW Motorrad lanceert de BMW Concept C motorscooter

BMW Motorrad presenteert twee premiumscooters met de handling en dynamiek van een BMW motorfiets en de lichtvoetigheid en het comfort van een scooter.


Althans, zo omschrijft BMW zelf hun intrede in een nieuw segment. Over de aangeboden motoren vertelt de persmededeling niets, maar technologisch en wat look betreft zijn ze duidelijk gaan shoppen in het bestaande motorrad gamma. En neus geïnspireerd op de S1000RR, de buikplaten van een GS, ABS, etc. Een sportieve high tech scooter dus. Voor meer technische informatie is het nog even wachten op de officiële lancering op EICMA in Milaan.

Klik hier voor meer foto's van de BMW Concept C Motorscooter
BMW Concept C Motorscooter

De nieuwe toptoerer van BMW met 6-cylinder motor is klaar

BMW presenteert twee nieuwe luxueuze toermotoren: de BMW K 1600 GT en de BMW K 1600 GTL. Voor optimaal rijcomfort zijn beide motorfietsen uitgerust met een compacte zes-in-lijn motor met een zijdezachte loop en hoge trekkracht bij lage toerentallen. BMW zet haar ruim 70 jaar lange ervaring met zescilinder lijnmotoren in de auto’s nu dus ook in bij de motorfietsen. De nieuwe topmodellen hebben hun première op de INTERMOT motorbeurs (5 t/m 10 oktober 2010) in Keulen.BMW K 1600 GT

Het oktober nummer van Retro-Biker ligt bij de drukker

In het komend nummer lees je over:

  • BOM Veteranenrit, opvolger van Negen Provinciënrit
  • Mijn motor en ik: de Puch’s van vader en zoon Kennis
  • Uit ‘f fotoalbum van Retro-Bikerlezers
  • Victor Leloup: België’s eerste Europees kampioen
  • De zomerevenementen: klassieke groeten uit Kampenhout, Gedinne, de Westkust, Oudenaarde en Leuven
  • Verzamelaar Jack Vranken: liever restaureren dan rijden


Cadeau tip: Er komt ook een Retro-Biker kalender voor 2011!

Abonneer je nu nog, en je ontvang dit nummer nog thuis.
Retro Biker Oktober 2010

Motorreis door Zuid-Engeland

motorroute_zuid_engeland

Engeland, zo dicht bij en zo anders. Dat is het minste wat je kan zeggen over dit land. Mototravel.be stippelde een volledig weekprogramma uit dat je langs mooie en interessante plekken brengt van Dover tot Land's End en helemaal terug, langs Dartmoor National Park, Stonehenge nog veel meer fraais.

Route 1(grijs): Van Dover naar het hippe Brighton, voor Mods en Bikers alike

Route 2(fushia): Langs de Engelse zuidkust naar Lulworth Cove

Route 3(lichtblauw): Zuid Engelse kust naar Dartmoor National Park

Route 4(geel): De ronde van Cornwall

Route 5(paars): Genieten van het Engelse binnenland van Dartmoor naar Stonehenge

Route 6(groen): West Engeland langs monumenten en Kathedralen

Route 7(rood): Motorrijden door de tuin van Engeland, Kent

Mirantes Moto Travel - Ontdek Brazilië per motor met een Belg

Mirantes Moto Travel

Raf Kiss ruilde twee jaar geleden België in voor Brazilië, vastbesloten om hier  avontuurlijke motorreizen te gaan organiseren. Vandaag, na een intensieve voorbereidingsperiode is Mirantes Mototravel Brasil klaar voor actie.

Mirantes biedt motorreizen van 8 dagen tot 14 dagen en van 2000 tot +/- 5000 km. Al onze reizen avontuurlijk getint, in die zin dat er redelijk wat op onverharde wegen gereden wordt, doch bieden ook een unieke kans om heel veel te leren over de Braziliaanse geschiedenis, cultuur en gastronomie.

Voor de lancering zijn trouwens speciale kortingen:
1. Korting van 20% op alle boekingen ontvangen vóór 1/11/2010
2. Korting van 10% op alle boekingen ontvangen tussen 1/11 en 31/12/2010
3. Gedurende ELKE TOUR tot 31/12/2011 kan één deelnemer een Extra 30% Bonuskorting winnen
(Promotie enkel geldig op Lange-afstandsreizen)
Snel beslissen en centen sparen!