De Tigiwon Trail

De voorbije maanden hebben we in Europa voldoende sneeuw gezien om motorrijders terug naar de lente te laten verlangen. Of je kan natuurlijk voor een alternatief kiezen: de sneeuwscooter. Voor de gelegenheid trok mototravel.be naar de Rocky Mountains om in het "White River National Park" door de sneeuw te gaan ploegen. Sneeuwscooter route door de RockiesSneeuwmobielen is een makkie, zolang je het een beetje beschaafd houdt. Zeker voor een ervaren motorrijder. Hoewel er natuurlijk een paar verschillen zijn. Gas geeft je met een soort verkorte en aan de verkeerde kant van het stuur gemonteerde remhendel, te bedienen dus met de duim van je gas-hand. Versnellingen zijn er niet, en de koppeling grijpt automatisch aan bij het juiste toerental. Supereenvoudig dus.

Zo'n scooter, zelfs de toeristen-versies, halen anderzijds wel behoorlijke snelheden. Gedurende deze korte eerste ervaring haalden we toch even een topsnelheid van 61 km/uur. Best indrukwekkend want als motorrijder ben je gewoon om een machine te hebben die je op de centimeter kan sturen terwijl de scooters over de sneeuw schuiven met een tolerantie van vlot enkele tientallen centimeters. Maar na een kwartiertje ben je dat gewoon en leeft je met het principe "de scooter gaat in de richting van je rupsband". Rustig de bocht in en zodra je in de goeie richting staat bij het uitkomen ... gaaaaaas.

De eindeloze Rocky Mountains bieden natuurlijke de ideale scene voor dit soort vertier. De Tigiwon Trail die wij kozen is maar een vliegescheet groot in het White River National Park, maar biedt ruimte zat om je uit te leven. De gidsen van Nova Guides zorgen dat je overal veilig doorkomt, geven interessante uitleg over de streek en de natuur en zien erop toe dat de natuur gerespecteerd wordt. Geen snoeppapiertjes laten vallen dus!

In de zomer kan je deze route met de jeep of off-road motor doen. Waarschijnlijk volstaat een niet al te sportieve of zware motor ook om het pad boven te rijden. Maar dan volg je best de aanduidingen van deze GPS route niet. We zijn namelijk een paar keer tussen de bomen door gedoken, in besneeuwde toestand is dat toegestaan maar in de zomer lukt dat niet.

Hoe in de Rockies geraken, waar verblijven en waar kan je eten?

  • Je kan best vliegen naar Denver, deze stad ligt aan de voet van de Rockies en met een huurauto ben je twee uur later in het hart van de bergen. Denver International Airport is één van de grootste luchthavens ter wereld, dus je raakt er gemakkelijk met een keuze aan vliegtuigmaatschappijen. Naar onze mening biedt Britisch Airways de meest comfortabele vlucht omdat je in één ruk van Londen naar Denver vliegt.
  • In de zomer kies je natuurlijk voor een motor. Dan is de beste optie om een nachtje in Denver te blijven (leuke stad, lekkere restaurants) om de volgende dag fris te zijn voor de reis. Je kan zowat elke motor huren in Denver, ook Europese:
  • Vanuit Denver rij je dus vlot naar 4 grote skigebieden:
    • Breckenridge
    • Vail
    • Beaver Creek
    • Aspen (2 uur extra rijden en de place-to-be voor de jet-set - ook bereikbaar met je privé jet)
  • Een leuke tussenstop voor een hamburger onderweg vind je in Idaho Springs. In die Wester-dorpje vind je de Tommy Knocker brewery waar je in de brouwerij zelf een hapje kan eten en proeven van de lekkere bieren daar.
  • In Vail, Beaver Creek en omstreken zijn er legio hotels te vinden, wie iets charmanter zoekt kan terecht in de "Minturn Inn", een charmante bed & breakfast op een boogscheut van de Tigiwon Trail. Voorlopig is dit ook nog een meer betaalbare plek, maar zodra de skipistes in Minturn klaar zijn zullen de prijzen de lucht in schieten.
  • Wie niet genoeg kan krijgen van de hoogte moet zeker naar "Beano's Cabin" gaan eten. Boven op Beaver Creek Mountain, enkel bereikbaar met een snowcat, kan je er culinair dineren in een mega-blokhut op zo'n 3000 meter hoogte. De prijs is spijtig genoeg even hoog als de locatie.
  • En voor uitstapjes in de natuur per sneeuwscooter, quad, raft of wat je ook maar wil, zelfs de grote avonturier kan terecht bij Nova Guides.

One Man Caravan

Robert Fulton's legendarische reis begon in 1932 toen hij met zijn Douglas tweecylinder motor vertrok voor een achtien maanden durende reis door Turkije, Sirië, Irak, Afghanistan, India, Sumatra, Maleisië, Siam, Indonesië, China en Japan.

One man caravan
One man caravan

Robert Fulton's legendarische reis begon in 1932 toen hij met zijn Douglas tweecylinder motor vertrok voor een achtien maanden durende reis door Turkije, Sirië, Irak, Afghanistan, India, Sumatra, Maleisië, Siam, Indonesië, China en Japan. Zelfs vandaag zou zo'n onderneming nog ontzag inboezemen bij de meest ervaren globetrotters. Zijn motorfiets was aangepast met een extra grote benzine tank, een geheime bergplaats voor een revolver en voldoende ruimte in zijn baggage voor een filmcamera en een pak filmrollen.

In zijn pakkend verhaal lees je hoe hij van een brug valt in Turkije, overvallen wordt door honderden rovers in Waziristan, in de gevangenis belandt als smokkelaar in Indonesië en door Japan geëscorteerd wordt door 33 motorfietsen. Je ontdekt een fascenerend deel van de wereld dat ondertussen verloren is gegaan.

Around the World on a Motorcycle: 1928 to 1936

In 1928 besloten twee jonge Hongaren om de wereld rond te trekken op een Harley-Davidson motor met sidecar.

Around the world on a motorcycle
Around the world on a motorcycle

In 1928 besloten twee jonge Hongaren om de wereld rond te trekken op een Harley-Davidson motor met sidecar. Net zoals Robert Fulton, die in 1937 al 

het populaire boek "One Man Caravan"

 schreef dachten ze dat ze de eersten waren die de wereld rond trokken op een motorfiets.

In dit boek krijg je een mooi beeld geschetst van de wereld in de 30tiger jaren van de vorige eeuw. Er wordt een menu voorgeschoteld dat je laat proeven van een pak culturen over de ganse wereld. Een mooi tijdsdocument dat ook een open en eerlijk beeld heeft van hoe deze avonturiers landen en culturen ervaren.

Mototravel.be zoekt redacteurs


Volg je de motoractualiteit op de voet en heb je een vlotte pen? Je wilt je schrijfselen over routes, boeken of evenementen delen met je vrienden? Neem dan nu contact met ons, wij zoeken redacteurs die mototravel.be willen helpen uitbouwen.
We bieden je toegang tot de persmedelingen van constructeurs, internet nieuws, toegang tot evenementen en een geautomatiseerd systeem om eenvoudig en snel je verhalen te publiceren.
Mail ons nu: redacteurs@mototravel.be

Het januari-nummer van Retro-Biker

Retro Biker Januari 2010
Het januari-nummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Wie snel een abonnement neemt, krijgt het januari-nummer al in de bus. In dit nummer:

  • De Triumph Bonneville van Marco Van Geet
  • Het DDR-motormuseum
  • Boeken: ‘Legendary Motorcross Bikes’ en ‘The complete book of flat track racing’.
  • Interview met Vehikel-organisator Frits de Graaf
  • Terugblik Saroléa-tentoonstelling en Berlare
  • Replica-helmen: helmen in de kleuren van je favoriet van toen
  • Foto’s uit de oude doos in ‘Mijn eerste motor’

www.mototravel.be

Retro Biker Oktober 2009

Het oktober nummer van Retro-Biker ligt bij de drukker. Wie snel een abonnement neem, krijgt het oktobernummer al in de bus.


In dit nummer:
- Klassiek racen in België
- 100 jaar Gilera
- Boeken: Café Racer - Team Suzuki - Stealing Speed
- Monsterrit Luik - San Sebastian - Luik op oldtimers
- Klassieker-evenement De Brug voltreffer
- en een nieuwe rubriek: mijn eerste motor

De Kastelen van de Loire op de motor

Alle streken van Frankrijk hebben we al aangedaan en telkens weer reden we langs of voorbij de Kastelen van de Loire. Hoog tijd dus om de kastelen van de Loire hun eer aan te doen. Deze bestemming is echt één van de verplichte nummertjes van Frankrijk. Cherverny waarop het kasteel van Kuifje geïnspireerd is

Reisverslag

 

  • Alle streken van Frankrijk hebben we al aangedaan en telkens weer reden we langs of voorbij de Kastelen van de Loire. Hoog tijd dus om de kastelen van de Loire hun eer aan te doen. Deze bestemming is echt één van de verplichte nummertjes van Frankrijk. Bij zo een trip hoort een klassieke authentieke groene reisgids Michelin, die ons van kasteel naar kasteel brengt. Deze gids bezorgt je de gepaste portie historische informatie. De waardebepalingen met sterren bij elke bestemmingen helpen je als motards de juiste keuze te maken, of priortiteiten te stellen. De Michelin Atlas Routier France was perfect bij de dagelijkse uitdaging toffe ritjes en superbe picnic plaatsjes waar we een zaak van eer van maken. Niets boven een lunchpauze aan de oevers van de rivier met een stukje kaas, glaasje wijn en een stokbrood van bij de lokale boulangerie? En wie nog meer routes in Frankrijk wil moet zeker hetMichelin boek met 80 motorroutes voor Frankrijk in huis halen.
  • Een uitdaging bij onze mototripjes is het vinden van verrassende logies. Op weg naar de Loire vonden we alweer een pareltje als eerste tussenstop. Manoir Saint Charles te Rémy, een chambre d'hôtes met middeleeuwse oorsprong, gerund door een gepassioneerd koppel. Deze zomer namen we het diner en het ontbijt buiten aan de rand van het zwembad. Een oprecht warm onthaal, in een apart kader. Een echte aanrader! Meer informatie onderaan het artikel.
  • Het kasteel-plezier begint trouwens al ten noorden van Parijs. Het kasteel van Pierrefonds wordt door de locals als het mooiste van Frankrijk omschreven, maar zo zijn er waarrschijnlijk wel meer.
  • Grotere kaart weergeven
  • Voor een rondrit langs de kastelen van de Loire zoek je best een centrale plaats als uitvalsbasis. Deze zomer was het echt warm op de moto. Het eisenpakket van het logement werd dus uitgebreid met "beschikbaar zwembad". Dit vonden we in "Chateau du Breuil", te Cheverny. Niettegenstaande dit kasteel deel uitmaakt van "chateaux & hotels collection", krijg je bij het onthaal, zelfs al aan de telefoon, of je bij de kasteelheer zelf komt logeren. In het kasteel zelf was er geen kamer meer vrij. Wij logeerden in een recent verbouwde schuur op het domein, op de eerste verdieping, met ruim balkon. Een droom voor een motards. We reden met onze moto tot aan de kamer, parkeerden hem onder ons balkon en de motor outfits konden zonder problemen even "uitdampen" op het balkon. Elke dag ontbijt in het kasteel. Daarvoor wandelde je even door de boomgaard. Het menu van de dag kon je raadplegen op de pupiter in de inkomhal. De gastheer zelf is een lopende toeristische dienst van  de Loire en gepassioneerd Loire Wijn kenner. 's Avonds bij het diner, dat voortreffelijk was bereid met seizoensproducten door zijn ega, werden de smaakpapilen extra uitgedaagd met het verkennen van weer een ander lekker wijntje. Het bordje kaas uit de regio na de maaltijd mocht niet ontbreken. La douce France, ten voeten uit!

Voor wie van architectuur, natuur en geschiedenis is er in de Loirestreek veel te veel om uit te kiezen. We selecteerden dus een paar bestemmingen. Met een motopak aan uitgebreid een kasteel bezoeken is geen optie. Alhoewel sommige kastelen over lockers beschikken waar je je zware outfits kunt opbergen. Langs deze route vind je een mooie selectie van de interessantste kastelen. Je kan ze naar keuze in één of twee dagen afwerken, afhankelijk van hoeveel kastelen je ook van binnen wil bekijken.

  • Cheverny, net zoals in het stripverhaal van Kuifje.

Een prachtig verzorgd kasteel, met ruime parking. Jammer dat je moet aanschuiven door het souvenirswinkeltje voor tickets. Hier zijn geen lockers, maar in het kasteel zelf kan je wel je jas achterlaten bij de ingang. Zeer vriendelijk onthaal in het kasteel zelf. Indrukwekkend zijn de originele meubels in alle vertrekken. De wereldberoemde hondenkennel op het domein is echt de moeite. Duizenden toeristen komen jaarlijks Cheverny bezoeken en geen hond (letterlijk) die er zich iets van aantrekt. Op het domein is ook een tentoonstelling over Kuifje die echt de moeite waard is.

  • Blois, gedomineerd door de Loire.

Fantastisch mooie stad. Zeer gezellig om een terrasje mee te pikken. Wie hier in de buurt logeert kan 's avond terugkeren voor een indrukwekkend licht en klankspel op de muren van het kasteel dat de stad domineert.

  • Chambord, het kasteel met de 365 schoorstenen.

Imposant.Wij hebben het niet bezocht. We zijn er gewoon 's rondgewandeld

  • Chenonceau, le chateau des dames

Zeer mooi gelegen aan de rivier Cher. Een prachtig kasteel met ruime parking en lockers (voorbij de ingang rechts aan het begin van de oprijlaan). Verrassend is de keuken, die naar oud model volledig gerestaureerd is en de eigen haven van het kasteel. Wie per sé zonder betalen glimp wil opvangen kan naar de andere kant van de cher rijden en daar vrij dicht komen met de motor. De laatste 100 meter moet je wel te voet doen. Tip: vanaf de west-kant kom je het dichtst met de motor.

  • Chateau de Villandry, met tuinen.

Hier ook terug lockers. De motor staat op een parking aan de straatkant. Je kan kiezen voor een ticket voor de tuin en/of kasteel. Wij kozen voor een ticket tuin. De uitgestippelde wandeling door het bos en de tuin is zeker een aanrader om te volgen. Zo heb je zicht op het kasteel en de fantastisch mooi aangelegde tuin. De schoonheid en netheid en ordelijkheid en overzichtelijkheid en oogst van de verschillende tuinperken doet elke hobby tuinier watertanden.

  • Chaumont-sur-Loire, festival international des jardins 2009

Wij kozen blijkbaar voor de ingang bij de rivier en kregen een ferme klim tevoet (bij 30 graden in motorpak) als intro. Heb je geen zin in stappen dan kan je aan de westelijke kant van het park ook een ingang vinden. Lockers zijn er niet, maar bij de ingang van de tuin kan je weer één en ander achterlaten bij de vriendelijke bewakers daar. De tuin is jaarlijks het kader voor een internationaal tuinarchitecten event. Apart, mooi, mindermooi en sommige installaties waren imponerend. De cataloog kostte 10 euro, in het Frans en in het Engels. Je krijgt er het overzicht van de werken, inclusief de plantenlijst voor wie groene vingers heeft. In de tuin is een heel mooi tijdelijk restaurant opgetrokken en leuke koffie en thee tent.

Verblijf:

Le Manoir Saint Charles - Rémy - Frankrijk Manoir Saint Charles te Rémy, een chambre d'hôtes met middeleeuwse oorsprong, gerund door een gepassioneerd koppel. In het hartje van een klein dorpje, ten noorden van Parijs vonden we dit verblijf op een domein van 6 hectares groot. Mevrouw staat garant voor een lekkere keuken. Meneer  is een professionele knutselaar en herstelt het park en het huis in zijn oorspronkelijk sfeer. En daar zijn wel een paar verassingen te vinden, van basaltzuilen over geheime gangen tot een met wind aangedreven waterpomp. De kamers zijn zeer luxueus ingericht en voorzien van alle comfort. ◦ Verzorgde table d’hotes, aan het zwembad als het weer dat toelaat. ◦ Je rijdt de motor op het domein binnen waar hij behoorlijk veilig staat. ◦ Website: Le Manoir Saint Charles

Chateau du Breuil - Cherverny - Frankrijk

  • Een sympathiek culinair restaurant, de charme van een Chambre d'hotes met de service van een hotel. Idem voor het ontbijt.
  • De motor staat op een groot afgesloten domein, wie in de boomgaard logeert kan de motor zelfs vlak bij raam stallen.
  • Website: Chateau de Breuil

De kastelen:

PierrefondsChevernyBloisChambordChenonceau Villandry Chaumont-sur-Loire

Orange County Choppers bouwen een electrische motor

De jongens van Orange County Choppers, bekend van het TV programma American Chopper, hebben er een electrische job op zitten. In opdracht van Siemens bouwden ze een eerste chopper op electriciteit. Je raakt er een kleine 100 kilometer ver meer tegen een topsnelheid van 150 km/uur. Over de sound die de machine voortbrengt werd met geen woord gerept.

Electrische motoren worden blijkbaar een trend na deze Zero Supermoto en de Mission Motorbike.

www.mototravel.be

Het juli nummer van Retro Biker komt eraan

Binnenkort ligt het juli nummer van Retro Biker weer in de winkel, met onder andere een artikel rond onze rit in Nederland die we eerder besproken.
      • Start van het Oldtimers Motorcross-seizoen
      • Bol d’Or Classic 2009
      • Met een oude Heinkel naar het Noord-Nederland
      • Antoine Adam: de man achter de komende Saroléa-expositie
      • Natte Bikers’ Classics
      • CCM’s retro-tussendoortje
Abonneer je hier.

Is het een vliegtuig?

Gisteren gespot op de E40, dit vreemde toestel. Eerst dacht ik aan een UFO of een voertuig uit een stripverhaal, maar het bleek toch een soort moto te. Althans, als je een moto definieert als een gemotoriseerd voertuig op twee wielen. De nummerplaat lijkt Belgisch, dus als iemand deze gele banaan herkent geef dan een seintje. We willen best wel wat meer weten over dit project.


See and download the full gallery on posterous

(download)

Click here to download:

wat_is_dit.swf (181 KB)

BMW R1200GSMachineart

Je kan vandaag de deur niet uit of er rijdt wel een BMW R1200GS over je tenen. Hoog tijd dus om je eigen Beemer GS wat bij te sturen, kwestie van niet op de verkeerde tweewieler te stappen bij je volgende koffiestop. Machineart Industrial Design heeft daarom de R1200GSM ontworpen, een GS met een elegante street look. Ze bouwden dit model eigenlijk om hun aftermarket catalogus te promoten, dus je kan huidige GS ook zelf ombouwen. Meer informatie op www.machineartmoto.com en om te kopen in Europa moet je op www.nippynormans.com zijn.

www.mototravel.be

See and download the full gallery on posterous

Handboek MotorKamperen

Handboek Motorcamperen
Handboek Motorcamperen

Wie dit boek gememoriseerd heeft, kan met een gerust hart gaan motorkamperen. Ook andere motorliefhebbers (in spe) die het niet zo op kamperen hebben, kunnen een en ander opsteken over de motorfiets in het algemeen en het motorrijden in dit enigszins eigenzinnig geschreven werk. Een hapklare brok, in één keer te degusteren.

Dit boek is bestemd voor allen die meer willen weten over reizen en kamperen met de motorfiets. Deze praktische handleiding gaat ondermeer over geschikte motorfietsen, de nodige gereedschappen en onderdelen, de beste kleding, tenten en bepakking en natuurlijk over het leven onderweg.

Het boek is enkel te verkrijgen bij de uitgever:Luc Freson